‘Ik zie vaak gebitsprotheses die veel ellende veroorzaken’

Interview met Nick Pham, klinisch prothesetechnicus
Tekst: Sigrid Dekker

Nick Pham werkt als klinisch prothesetechnicus in het tandtechnisch laboratorium van zijn vader. In opdracht van (voornamelijk) Omnios-tandartsen vervaardigt, repareert en controleert hij gebitsprotheses. Daarvoor gaat Nick elke dag naar zorginstellingen waar Omnios zorgdraagt voor de mondgezondheid. Wie en wat komt hij daar tegen?

“Ik was zeventien toen ik voor het eerst meekeek in de praktijk van mijn vader,” vertelt Nick (nu zesentwintig jaar). Zijn vader is ook klinisch prothesetechnicus en heeft een eigen bedrijf: Tandtechnisch Laboratorium Heino (TLH), met Omnios als belangrijkste opdrachtgever. “Hij gaf me wat eenvoudige klusjes,” vervolgt Nick, “en ondertussen zag ik wat hij deed en ontmoette zijn cliënten. Al snel was ik verkocht: de combinatie van techniek en sociale vaardigheden was precies wat ik wilde.”

Familiebedrijf van tandtechnici

Zijn jongere broer en zus volgden de opleiding tot tandtechnicus en nu werken ze alle drie bij TLH. “Mijn moeder ook! Zij ondersteunt de logistiek. Dus we zijn een echt familiebedrijf,” lacht Nick. Hun werkgebied bestaat uit vrijwel alle zorginstellingen in de regio Oost waar Omnios mondzorg biedt. Natuurlijk altijd volgens de Omnios-driepijlerformule.

“Op onze website hebben we een speciale portal voor tandartsen,” legt Nick uit. “Hier kunnen ze met ons communiceren. Opdrachten doorgeven, inclusief de urgentie en bijzonderheden, enzovoorts. Dat werkt heel goed, ik plan de binnengekomen opdrachten meteen in. Omnios-teamleden zijn sowieso gemakkelijk bereikbaar, zowel online als telefonisch. En natuurlijk geldt dat ook voor ons.”

Nieuwe bewoners: vaak problemen met gebitsprotheses

Met de opdrachten in de hand gaat Nick naar de zorginstellingen. Daar bezoekt hij mensen die problemen hebben met hun gebitsprothese of er een nodig hebben. Er is bijvoorbeeld een stukje afgebroken, hij past niet (meer) goed of er moet een hele nieuwe prothese gemaakt worden. Vooral bij nieuwe bewoners is er vaak meer aan de hand.

Nick: “Omnios brengt de mondgezondheid van alle nieuwe bewoners in kaart. Afhankelijk van hun bevindingen word ik gevraagd bij deze mensen langs te komen. Regelmatig zie ik dan echt extreme problemen. Je kunt zien dat hun gebit, inclusief prothese(s), al lang niet meer goed verzorgd is. Op dit moment maak ik bijvoorbeeld een nieuwe gebitsprothese voor een mevrouw wiens prothese zo vervuild was dat het tandvlees eromheen helemaal ontstoken was. En zelfs over het implantaat heen gegroeid. Het veroorzaakte veel pijn, echt naar om te zien. Deze vrouw was net in het verzorgingshuis komen wonen en nog niet onder behandeling bij Omnios. De pasvorm van de prothese bleek niet meer goed, maar gelukkig kan ik haar helpen.”

Eerst het ijs breken

Veel bewoners hebben een vorm van dementie, daarom wordt op communicatief gebied meer van Nick gevraagd dan alleen een prettige omgangsvorm. “Mensen met dementie zijn vaak bang om naar hun gebit te laten kijken. Ze kunnen dan heel afwerend zijn doordat ze de situatie niet goed overzien. Daar moet je dan dus iets op verzinnen.”

Hij geeft een voorbeeld: “Ik was door een Omnios-tandarts gevraagd om langs te gaan bij een nieuwe bewoner. Dit was een zeventigjarige man met dementie. Zijn kunstgebit (een volledige gebitsprothese) zat al jarenlang slecht: de kiezen kwamen niet goed op elkaar en de prothese zat veel te los. De man deed hem allang niet meer in. Daarom had hij een ingevallen mond, at slecht en kon nauwelijks articuleren – hij was dus ook nog eens slecht verstaanbaar.”

“In eerste instantie moest hij niks van mij hebben. ‘Wat doe jij hier? Ga maar weg.’ Daar had de verzorging mij al voor gewaarschuwd, dus ik begon maar gewoon een praatje. Over vogels, want daar zag ik afbeeldingen van hangen in zijn kamer. Dat brak het ijs, want hij bleek een enorme vogelliefhebber. Daarna vertrouwde hij mij volledig en mocht ik alles doen: in zijn mond kijken, deze reinigen en afdrukken maken voor een nieuwe gebitsprothese. Zijn nieuwe prothese zit goed en inmiddels gaat het een stuk beter met hem. Hij eet meer en is ook beter verstaanbaar. Fijn toch!”

Goede prothese: beter kauwen, beter eten

Samen met het Omnios-team maakt Nick voor elke cliënt een passend zorgplan. “Een goede gebitsprothese zorgt ervoor dat mensen beter kunnen kauwen en (dus) beter eten. Het is een leuke uitdaging om met de tandarts de beste oplossing te bedenken en dan vervolgens te maken. Comfort staat bovenaan, dus de prothese moet goed zitten. Soms kunnen we kiezen voor een ‘frame’, dat is een metalen constructie die comfortabel draagt. Maar daarvoor moeten de tanden in goede staat zijn. Dat is niet altijd zo en in dat geval is een kunststof ‘plaatje’ vaak een betere keuze. Die zit ook goed en kan bovendien wat gemakkelijker uit de mond gehaald en gereinigd worden – een belangrijke overweging in de keuze voor een prothese.”

Esthetiek speelt zeker ook rol voor Nick. “Een goed passende, natuurlijk ogende prothese staat mooi. Heel belangrijk, want ik merk vaak dat mensen zich schamen voor hun gebit. Ik wil dan een lach op hun gezicht toveren en dat lukt me vaak!”

Alert op mondzorg – inclusief gebitsprotheses

Nick vindt het een goede zaak dat Omnios zorgpersoneel opleidt. “Ik zie nog veel onwetendheid over de verzorging van gebitsprotheses. Die moeten er ’s nachts uit, dat weten de meesten wel, maar ze worden vaak onvoldoende of verkeerd schoongemaakt. Bijvoorbeeld met tandpasta. Dat schuurt en verruwt het oppervlak, waardoor er meer bacteriën aan de prothese ‘plakken’ – en dat vergroot de kans op ontstekingen.”

Als Nick dit ziet, of iets anders dat verbetering behoeft, dan bespreekt hij het met de verzorging en met het Omnios-team. “Zodat we er met zijn allen alert op zijn, ook op de langere termijn en bij meer bewoners.” Bovendien kan Omnios de informatie soms meenemen als onderdeel van de lesstof voor de Omnios Academie.

Omnios is gewoon goed

Nick: “Iedereen in ons familiebedrijf vindt het fijn om samen te werken met Omnios. Elke vraag wordt snel beantwoord en ze zijn heel ook heel flexibel. Altijd bereid om zo nodig een extra of urgente afspraak in te plannen. Hun driepijlerformule vind ik een mooi concept. Alle bewoners krijgen zo goede mondzorg, in een vaste cyclus. Niemand wordt overgeslagen. Ze zitten er bovenop en zijn gewoon goed. Dat blijkt ook wel uit hun HKZ-certificering.”

Soms komt Nick in een zorginstelling waar Omnios geen mondzorg verzorgt. “Dan is iedereen daar heel verbaasd: ‘Kom je gewoon hierheen? Met al je spullen? Wat handig!’ Ik wijs ze dan op Omnios, en dat ze een gratis mondzorganalyse kunnen aanvragen… Want hoe meer kwetsbare mensen goede mondzorg krijgen, hoe beter.”

Dit bericht delen